مداربسته
مداربسته
بخشنامه صادره نصب دوربين مداربسته رادرمدارس قانوني كرد ظاهرا باورمعاون پرورشي شهر تهران اين است كه " محيط مدرسه يك مكان شخصي وخصو صي مانند خانه نيست كه كنترل ان موجب ناراحتي دانش اموزان شود
روزنامه همشهري پنج شنبه 27 خرداد چنين مي نويسد كه نصب دوربين مداربسته در مدارس درحالي قانوني مي شود كه اغلب مدارس به ان مجهز هستنند .وظاهرا رسم اين است كه اول كاري انحام مي شود و بعد قانوني اش مي كنند.
تصور ميكنم تنها نكته اي كه اين ميان فراموش شده است نقش انسان است وتعريف صحيح اموزش
.كارشناسان امورتربيتي وحامعه شناسان بر اين باورند كه نقش اساسي يادگيري و اجتماعي شدن لزوما درنهايت بايد به دروني شدن ارزشها منحر گردد وكنترل احتماعي درمرحله بعد قرار گيرد .حامعه پايدار ان نيست كه همه امور كنترل شود بلكه نهادينه كردن فرهنگي كه مورد احترام اكثر احاد تشكيل دهنده ان جامعه است
هد ف اصلي اموزش بايد قرارگيرد
.اينطور به نطر مي رسد كه مراجع تصميم گيرنده دراين گونه موارد از كم وكيف امر اموزش اطلاع چنداني ندارند گويا توحه نمي كنند كه اگر فرد احساس كند دايما زير كنترل است به مجرد اينكه از فشار اين اهرم اندكي كاسته شود به سركشي روي اورده واصول وبنيادهاي درست را نيز دراين ميان برهم خواهد زد
.از سوي ديگر اخترام به معلم ودانش اموز ان جيزي است كه لازمه هر اموزش صحيح مي باشد اموزش فرايند ي است دراز مدت همه جانبه وپيوسته . هرتغييري در مسير ابن فرايند بركليت ان تاثير خواهد گذاشت
بگفته كارشناسان نصب اين دوربين ها محيط را مصنو عي كرده ومانع از رشد وبروز واقعي شخصيت دانش اموزان مي گردد .اموزش تنها زماني به شكل صحيح خويش صورت مي گيرد كه افراد خود را درمحيطي ازاد احساس كرده و ازابراز عقايد و دلبستگي هاي خويش نهراسند .دراين صورت است كه معلمان و دست اندركاران تعليم وتربيت فرصت و امكان انرا خواهند داشت كه به بررسي جوانب مختلف محيط اموزش و افراد اموزش گيرنده پرداخته و راهبرد هاي حد يد ي ارايه كنند
.اجبار هيچگاه قدرت اقناع را نداشته اثرگذاري ان موقت وظاهري است .وانسانهاي پرورش يافته در چنين محيطي افرادي بي اراده متزلزل و تابع خواهند بود .در حالي كه هدف اموزش تربيت انسانهاي فرهيخته متكي به نفس اگاه ومستفل است .
انچيزي كه جامعه اي نيرومند را مي سازد از درون مدارس شكل مي گيرد .فراموش نكنيم احترام به كودك امروز احترام بهنسل فرداست.